StatLearn

 

Untersuchung der Rolle des Statistischen Lernens im Zweitspracherwerb

  StatLearn Urheberrecht: Elma Kerz

gefördert durch die DFG

Projektstart: 01. April 2017

Projektnummer: 315280731

 

Projektbeschreibung

Eine wachsende Anzahl der Studien hat gezeigt, dass statistisches Lernen (SL) - grob definiert als das Erkennen von statistischen Regularitäten im sprachlichen Input - ein wesentlicher Faktor in Spracherwerb und Sprachverarbeitung ist. Es wurde gezeigt, dass SL eine Vielzahl von Prozessen unterstützt, von der Wortsegmentierung aus dem kontinuierlichen Sprachstrom, über das Erlernen von graphotaktischen und morphologischen Regularitäten geschriebener Wörter, bis hin zum Erwerb von syntaktischen und semantischen Kategorien und Strukturen. Zudem wurde darauf hingewiesen, dass SL nicht zu einem bestimmten Zeitpunkt in der Ontogenese endet, sondern über die gesamte Lebensspanne hinweg stattfindet. Jüngere Forschung hat erhebliche individuelle Variation in der SL-Fähigkeit aufgezeigt und demonstriert, dass diese Variation systematisch mit der Variation in Spracherwerb und Sprachverarbeitung korreliert. Diese Forschung hat sich in den letzten Jahren rasant entwickelt. Dagegen gibt es nahezu keine Forschung, die sich mit der Rolle von SL im Bereich des Erwerbs und der Verarbeitung der zweiten Sprache (L2) befasst. Das vorliegende Projekt untersucht die Rolle von SL in fortgeschrittenen Stadien des L2-Erwerbs, welche durch Adaptionsprozesse, d.h. Veränderungen der Repräsentation sprachlichen Wissens durch die Verarbeitung von Input aus neuen Sprachregistern, gekennzeichnet sind. Ziel des Projektes ist eine umfassende empirische Untersuchung der Frage, inwieweit fortgeschrittene L2 Lerner des Englischen inzidentell, d.h. in Abwesenheit von Instruktion und Feedback, sprachliches Wissen durch die Verarbeitung statistischer Kontingenzen auf verschiedenen linguistischen Beschreibungsebenen erwerben können. Dazu werden zum einen computationelle und statistische Analysen von Korpusdaten eingesetzt, mit dem Ziel zu untersuchen, inwieweit L2 Lerner in der Lage sind, verschiedene Typen von statistischen Regularitäten erfolgreich zu induzieren. Zum anderen werden Verhaltensexperimente mit within-subject Designs eingesetzt, mit dem Ziel zu bestimmen, inwieweit L2 Erwerb- und Verarbeitungsfähigkeiten auf SL-Fähigkeiten zurückzuführen sind. Das Projekt führt Erkenntnisse aus Forschungssträngen zusammen, die bis jetzt weitgehend parallel verlaufen sind: Forschung zu constraint-based Modellen der Sprachverarbeitung, der Lernerkorpusforschung und Forschung zu implizitem Lernen. Die in diesem Projekt gewonnenen Erkenntnisse leisten einen wichtigen Beitrag zur Forschung im Bereich individueller Unterschiede im L2-Erwerb, welche von zentraler theoretischer und methodischer Bedeutung für jede L2-Theorie ist und unmittelbare Implikationen für die L2-Vermittlung hat.

Team

PD Dr. phil. Elma Kerz

Studentische Mitarbeiter

Sven Hintzen, M.A. (Englisch Lehramt)
Lennard Johnen, B.A. (Englisch Lehramt)
Yu Qiao, M.A. (Informatik)

UROP Studierende

Fabio Pruneri (Harvard University)
Emma Tseng (University of Illinois)
Joo Lee (Cornell University)
Logan Tidstrom (University of Michigan)
Alexander Diraviam (University of Florida)

Forschung

Publikationen

  1. Kerz, Elma, Andreas Burgdorf, Danie lWiechmann, Stefan Meeger, Yu Qiao, Christian Kohlschein & Tobias Meisen (accepted). Understanding Vocabulary Growth Through An Adaptive Language Learning System. Proceedings of the 8th Workshop for Natural Language Processing (NLP) for Computer-Assisted Language Learning (NLP4CALL2019).
  2. Ströbel, Marcus, Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (accepted pending minor revision). The Relationship Between First and Second Language Writing Skills: Investigating the Effects of L1 Complexity on L2 Complexity in Advanced Stages of Learning. Language Learning.
  3. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (2020) Working Memory, Language Experience and L2 Sentence Comprehension. Journal of Second Language Studies.
  4. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (2020). Individual Differences. In Nicole Tracy-Ventura & Magali Paquot (Hrsg.) Handbook of Second Language Acquisition and Corpora. Routledge.
  5. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Christiansen, Morten, H. (2019) Tuning to Multiple Statistics: Second Language Processing of Multiword Sequences across Registers. In A. Goel, C. Seifert & C. Freksa (Eds.), Proceedings of the 41st Annual Conference of the Cognitive Science Society. Austin, TX: Cognitive Science Society.
  6. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (2019). Effects of Statistical Learning Ability on the Second Language Processing of Multiword Sequences. Computational and Corpus-Based Phraseology. Springer LNCS Volume: Lecture Notes in Computer Science.
  7. Kerz, Elma, Heilmann, Arndt, & Neumann, Stella (2019). L2 Processing Advantages of Multiword Sequences: Evidence from Eye-Tracking. Proceedings of the Joint Workshop on Multiword Expressions and WordNet (MWE-WN 2019) co-located with the 57th Annual Meeting of the Association of Computational Linguistics (ACL2019). August 2, 2019. Florence, Italy.
  8. Ströbel, Marcus, Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Qiao, Yu (2018). Text Genre Classification Based on Linguistic Complexity Contours Using A Recurrent Neural Network. Proceedings of the Tenth International Workshop Modelling and Reasoning in Context. co-located with the 27th International Joint Conference on Artificial Intelligence (IJCAI 2018) and the 23rd European Conference on Artificial Intelligence (ECAI 2018). July 13, 2018. Stockholm, Schweden. 56-63.
  9. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (2017). Individual Differences in L2 Processing of Multi-Word Phrases: Effects of Working Memory and Personality. Computational and Corpus-Based Phraseology: Recent Advances and Interdisciplinary Approaches. Springer LNCS Volume: Lecture Notes in Computer Science. 306-324.
  10. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel & Riedel, Florian (2017). Implicit Learning in the Crowd: Investigating the Role of Awareness in the Acquisition of L2 Knowledge. Studies in Second Language Acquisition 39(4): 711-734. https://doi.org/10.1017/S027226311700002X

Konferenzbeiträge

  1. Kerz, Elma (2019). Understanding Vocabulary Growth Through An Adaptive Language Learning System. Proceedings of the 8th workshop for Natural Language Processing (NLP) for Computer-Assisted Language Learning (NLP4CALL2019). Turku, Finland, September 30, 2019.
  2. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel (2019). Effects of Statistical Learning Ability on the Second Language Processing of Multiword Sequences. Computational and Corpus-Based Phraseology, Malaga, Spain, September 25-27, 2019.
  3. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel & Ströbel, Marcus (2019). Applying the right statistics: Can advanced L2 learners acquire register-specic distributional statistics?. 5th Learner Corpus Research Conference. Warsaw, Poland, September 12-14, 2019.
  4. Kerz, Elma, Heilmann, Arndt, & Neumann, Stella (2019). L2 Processing Advantages of Multiword Sequences: Evidence from Eye-Tracking. Joint Workshop on Multiword Expressions and WordNet (MWE-WN 2019) co-located with the 57th Annual Meeting of the Association of Computational Linguistics (ACL2019). Florence, Italy, August 2, 2019.
  5. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Christiansen, Morten, H. (2019) Tuning to Multiple Statistics: Second Language Processing of Multiword Sequences across Registers. 41st Annual Conference of the Cognitive Science Society, Montreal, Canada, July 24-27, 2019.
  6. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Christiansen, Morten, H. (2019) Statistical Learning in the Wild: What Natural Language Data Tell us about Distributional Learning in a Second Language. International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, San Sebastian, Spain, June 27-29, 2019.
  7. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Christiansen, Morten, H. (2019) Tuning to Multiple Statistics: Second Language Processing of Multiword Sequences across Registers. International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, San Sebastian, Spain, June 27-29, 2019.
  8. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Stroebel, Marcus. (2019) Applying the Right Statistics: Linking Distributional Learning to Language Production of Relative Clauses. International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, San Sebastian, Spain, June 27-29, 2019.
  9. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Silkens, Tandis. (2019) Personality Traits Mediate the Relationship between Statistical Learning Ability and L2 Sentence Comprehension. International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning, San Sebastian, Spain June 27-29, 2019.
  10. Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel & Ströbel, Marcus. 2018. “Investigating the Development of L2 Writing: A Growth Curve Modeling Approach". EUROSLA 2018. September 5-8, 2018. Universität Münster, Deutschland.
  11. Hintzen, Sven, Kerz, Elma, & Wiechmann, Daniel. 2018. “Individual Differenes in L2 Sentence Processing: Effects of Working Memory, Language Experience, and Inhibitory Control". EUROSLA 2018. September 5-8, 2018. Universität Münster, Deutschland.
  12. Kerz, Elma, Heilmann, Arndt, & Neumann, Stella. 2018. "L2 Processing Advantages of Multiword Sequences: Evidence from Eye-Tracking". EUROSLA 2018. September 5-8, 2018. Universität Münster, Deutschland. 13 Kerz, Elma, Heilmann, Arndt, & Neumann, Stella. 2018. "L2 Processing Advantages of Multiword Sequences: Evidence from Eye-Tracking". EUROSLA 2018. September 5-8, 2018. Universität Münster, Deutschland.
  13. Hintzen, Sven, Kerz, Elma, & Wiechmann, Daniel. 2018. “Individual Differenes in L2 Sentence Processing: Effects of Working Memory, Language Experience, and Inhibitory Control". Architectures and Mechanisms of Language Processing (AMLaP) 2018. September 6-8, 2018. Humboldt Universität Berlin, Deutschland.
  14. Ströbel, Marcus, Kerz, Elma, Wiechmann, Daniel, & Qiao, Yu . 2018. "Text Genre Classification Based on Linguistic Complexity Contours Using A Recurrent Neural Network". MRC 2018 Modelling and Reasoning in Context. July 13, 2018. Stockholm, Schweden.
  15. Neumann, Stella, Kerz, Elma, & Heilmann, Arndt. 2018. "Translationese or Transfer: Comparing Interference Effects in Translation and Second Language Learning". The 20th International Congress of Linguists. July 2–6, 2018. Kapstadt, Südafrika.
  16. Kerz, Elma. 2018. "Recent Developments in the Language Sciences and Their Implications for Individualized Second-Language Learning". Eingeladener Vortrag auf dem 6. Treffen des INDUS Netzwerks (Individualisiertes Sprachlernen: Sprachtechnologische Ansätze und ihre Schnittstellen) ’At the Interface of Second Language Acquisition and Computational Linguistics’, Tübingen, 28.2.–1.3.2018
  17. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel. 2017. “Individual Differences in L2 Processing of Multi-Word Phrases: Effects of Working Memory and Personality". EUROPHRAS 2017. Computational and Corpus-based Phraseology Recent advances and interdisciplinary approaches. London, UK, 13–14 November 2017.
  18. Marcus Ströbel, Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel. 2017. "First Language Proficiency Predicts Second Language Proficiency". 4th Learner Corpus Research (LCR) Conference. Bozen, IT, 5–7 Oktober 2017.
  19. Kerz, Elma & Ströbel, Marcus. 2017. “Aachen Corpus of Academic Writing (ACAW): A Multilingual Corpus of First and Second LanguageWriting". 4th Learner Corpus Research (LCR) Conference. Bozen, IT, 5–7 Oktober 2017.
  20. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel. 2017. "Working memory, language experience and L2 comprehension ability". 23rd AMLaP conference, Architectures and Mechanisms of Language Processing, Lancaster, UK, 7–9 September, 2017.
  21. Kerz, Elma & Wiechmann, Daniel. 2017. “Individual Differences in L2 Processing of Multi-Word Units: Effects of Working Memory and Personality". International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning. Basque Center on Cognition, Brain and Language. Bilbao, ES, 28–30 Juni 2017.
  22. Wiechmann, Daniel, Kerz, Elma Kerz & Terhorst, Dennis. 2017. “Effects of Individual Differences in Attentional Control on Implicit Language Learning". International Conference on Interdisciplinary Advances in Statistical Learning. Basque Center on Cognition, Brain and Language. Bilbao. ES. 28–30 Juni 2017.

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