Person

Dipl.-Gyml.

Caroline Kutsch

Address

 

Lehrveranstaltungen

Seminar: LGBTQIA+ Characters in Literature and Film (WiSe 2020/2021)

Seminar: Shakespeare’s Comedies (SoSe 2020)

Seminar: Dystopian Novels (SoSe 2019, WiSe 2016/2017)

Seminar/Übung: Advanced Empirical Methods (WiSe 2018/2019, WiSe 2019/2020)

Seminar/Übung: Applications of Periods of English and American Literature (WiSe 2018/2019, WiSe 2019/2020, WiSe 2020/2021)

Seminar/Übung: Practical Introduction to Literary Studies (SoSe 2018)

Seminar: Conceptions of Gender in Literature and Film (WiSe 2017/2018)

Seminar: Love Poetry (SoSe 2017)

Forschungsinteressen

Empirical Literary Studies

Cognitive Approaches to Literature

Feminist Approaches to Literature

Dystopian Literature

Poetry

Dissertationsprojekt

“Empirically Investigating (Triggers of) Experientiality in Narrative Texts: A Contribution to Cognitive Narratology”

Betreuende: apl. Prof. Dr. phil. Sven-Knut Strasen (RWTH Aachen), Prof. Dr. phil. Ralf Schneider (RWTH Aachen)

Publikationen

Kutsch, Caroline. Kutsch, Caroline. “‘It’s Fun Escaping into a Different World and Having Your Own Experiences’: A Qualitative Interview Study on the Dimensions of Experientiality during Reading.” Anglistik, vol. 31, no. 1, 2020, pp. 31–51.

Kutsch, Caroline, and Sven Strasen. “Models of Experientiality: Or, When Russian Formalism Meets Embodied Cognition and Empirical Literary Studies.” Modelle in der Literatur- und Sprachwissenschaft sowie ihrer Didaktik/Models in Literary Studies and Linguistics. Festschrift für Peter Wenzel, edited by Sven Strasen and Julia Vaeßen, WVT, 2019, pp. 55-80.

Vorträge

“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts:
A Contribution to Cognitive Narratology”, International Conference on Narrative, McGill University, Montreal, Canada, 18 – 22 April 2018.

“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Narrative and Experience – Concept Workshop, University of Tampere, Finland, 18 September 2017.

“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Cognitive Narratology Today – Preconference Doctoral Seminar of the European Narratology Network, Institute of Czech Literature, Prague, Czech Republic, 11 – 12 September 2017.

“How is the Stone Made ‘Stony’? Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Cognitive Futures in the Arts and Humanities 2017, Stony Brook University, New York, USA, 05 – 07 June 2017.

Akademischer Werdegang

Seit 10/2016

Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Anglistische Literaturwissenschaft an der RWTH Aachen

10/2008 – 09/2016

Studium der Fächer Englisch und Spanisch an der RWTH Aachen (Abschluss: Erste Staatsprüfung für das Lehramt an Gymnasien und Gesamtschulen)

03/2013 – 09/2016

Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl für Anglistische Literaturwissenschaft an der RWTH Aachen

11/2012 – 09/2016

Studentische Hilfskraft am Lehr- und Forschungsgebiet Fremdsprachendidaktik an der RWTH Aachen

09/2011 – 06/2012

Teilnahme am internationalen Austausch von Fremdsprachenassistenzkräften des Pädagogischen Austauschdienstes der KMK in Salamanca (Spanien)

11/2010 – 08/2011

Studentische Hilfskraft am Lehr- und Forschungsgebiet Romanische Sprachwissenschaft an der RWTH Aachen

Förderung/Auszeichnungen

Lehrpreis der Philosophischen Fakultät der RWTH Aachen in der Kategorie „Dozentin des Jahres“ (2019)

Springorum-Denkmünze als Anerkennung für das mit Auszeichnung bestandene Staatsexamen an der RWTH Aachen (09/2017)

Stipendium im Rahmen des Bildungsfonds der RWTH Aachen (2010 – 2011)

Mitgliedschaften

Member-at-Large of the IGEL (International Society for the Empirical Study of Literature) Board (seit 2020)