Lehrveranstaltungen
Seminar: LGBTQIA+ Characters in Literature and Film (WiSe 2020/2021)
Seminar: Shakespeare’s Comedies (SoSe 2020)
Seminar: Dystopian Novels (SoSe 2019, WiSe 2016/2017)
Seminar/Übung: Advanced Empirical Methods (WiSe 2018/2019, WiSe 2019/2020)
Seminar/Übung: Applications of Periods of English and American Literature (WiSe 2018/2019, WiSe 2019/2020, WiSe 2020/2021)
Seminar/Übung: Practical Introduction to Literary Studies (SoSe 2018)
Seminar: Conceptions of Gender in Literature and Film (WiSe 2017/2018)
Seminar: Love Poetry (SoSe 2017)
Forschungsinteressen
Empirical Literary Studies
Cognitive Approaches to Literature
Feminist Approaches to Literature
Dystopian Literature
Poetry
Dissertationsprojekt
“Empirically Investigating (Triggers of) Experientiality in Narrative Texts: A Contribution to Cognitive Narratology”
Betreuende: apl. Prof. Dr. phil. Sven-Knut Strasen (RWTH Aachen), Prof. Dr. phil. Ralf Schneider (RWTH Aachen)
Publikationen
Kutsch, Caroline. Kutsch, Caroline. “‘It’s Fun Escaping into a Different World and Having Your Own Experiences’: A Qualitative Interview Study on the Dimensions of Experientiality during Reading.” Anglistik, vol. 31, no. 1, 2020, pp. 31–51.
Kutsch, Caroline, and Sven Strasen. “Models of Experientiality: Or, When Russian Formalism Meets Embodied Cognition and Empirical Literary Studies.” Modelle in der Literatur- und Sprachwissenschaft sowie ihrer Didaktik/Models in Literary Studies and Linguistics. Festschrift für Peter Wenzel, edited by Sven Strasen and Julia Vaeßen, WVT, 2019, pp. 55-80.
Vorträge
“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts:
A Contribution to Cognitive Narratology”, International Conference on Narrative, McGill University, Montreal, Canada, 18 – 22 April 2018.
“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Narrative and Experience – Concept Workshop, University of Tampere, Finland, 18 September 2017.
“Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Cognitive Narratology Today – Preconference Doctoral Seminar of the European Narratology Network, Institute of Czech Literature, Prague, Czech Republic, 11 – 12 September 2017.
“How is the Stone Made ‘Stony’? Empirically Investigating Triggers of Experientiality in Narrative Texts”, Cognitive Futures in the Arts and Humanities 2017, Stony Brook University, New York, USA, 05 – 07 June 2017.
Akademischer Werdegang
Seit 10/2016
Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Lehrstuhl für Anglistische Literaturwissenschaft an der RWTH Aachen
10/2008 – 09/2016
Studium der Fächer Englisch und Spanisch an der RWTH Aachen (Abschluss: Erste Staatsprüfung für das Lehramt an Gymnasien und Gesamtschulen)
03/2013 – 09/2016
Studentische Hilfskraft am Lehrstuhl für Anglistische Literaturwissenschaft an der RWTH Aachen
11/2012 – 09/2016
Studentische Hilfskraft am Lehr- und Forschungsgebiet Fremdsprachendidaktik an der RWTH Aachen
09/2011 – 06/2012
Teilnahme am internationalen Austausch von Fremdsprachenassistenzkräften des Pädagogischen Austauschdienstes der KMK in Salamanca (Spanien)
11/2010 – 08/2011
Studentische Hilfskraft am Lehr- und Forschungsgebiet Romanische Sprachwissenschaft an der RWTH Aachen
Förderung/Auszeichnungen
Lehrpreis der Philosophischen Fakultät der RWTH Aachen in der Kategorie „Dozentin des Jahres“ (2019)
Springorum-Denkmünze als Anerkennung für das mit Auszeichnung bestandene Staatsexamen an der RWTH Aachen (09/2017)
Stipendium im Rahmen des Bildungsfonds der RWTH Aachen (2010 – 2011)
Mitgliedschaften
Member-at-Large of the IGEL (International Society for the Empirical Study of Literature) Board (seit 2020)